Zapraszamy do lektury Analizy przygotowanej przez Centrum Analiz Konfederacji Inicjatyw Pozarządowych!
Since 2017 we have worked actively in favor of Polish civil society
Support UsW niniejszym opracowaniu omówiono przepisy regulujące sprostowanie, w tym jego wymogi formalne, podstawy odmowy publikacji sprostowania oraz wybrane kwestie, które wywoływały praktyczne problemy, ale w ostatnich latach zostały rozwiązane w drodze orzecznictwa.
W celu opisania, na czym w istocie polega sprostowanie, warto sięgnąć do treści art. 31a ust. 1 Pr. pras. Zgodnie z przywołanym przepisem, na wniosek zainteresowanej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, redaktor naczelny właściwego dziennika lub czasopisma jest obowiązany opublikować bezpłatnie rzeczowe i odnoszące się do faktów sprostowanie nieścisłej lub nieprawdziwej wiadomości zawartej w materiale prasowym. Wniosek powinien zostać złożony lub nadany na piśmie. Warto podkreślić, że sprostowanie musi cechować się rzeczowością. Jak zostało wyjaśnione w orzecznictwie, „rzeczowość sprostowania oznacza zwięzłość, konkretność i dotknięcie sedna zagadnienia, a także jasne wytknięcie autorowi materiału prasowego błędów faktycznych lub nieścisłości, podlegających weryfikacji według kryterium prawda – fałsz”.
Warto przytoczyć fragment jednego z orzeczeń Sądu Apelacyjnego w Warszawie, które – zdaniem autora – niezwykle trafnie oddaje istotę sprostowania w świetle obecnych uregulowań – „w sprostowaniu nie chodzi o prawdę jako taką, ale o umożliwienie zabrania głosu stronie zainteresowanej, której publikacja dotyczy, w tym samym miejscu i czasie, w którym doszło do podania, jej zdaniem, nieprawdziwych czy nieścisłych faktów”. Innymi słowy, sprostowanie umożliwia opinii publicznej zapoznanie się ze stanowiskiem drugiej strony sporu.