Niepokorne – patriotki i wizjonerki. Kobiety niezłomne stały się inspiracją dla Fundacji Dziedzictwa Rzeczypospolitej, twórcy III Koncertu Niepodległości na pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wydarzenie w całości poświęcono czynowi niepodległościowemu kobiet, w tym kobiet walczących w Polskim Podziemiu Niepodległościowym w latach 1939-1953.
Since 2017 we have worked actively in favor of Polish civil society
Support UsNiepokorne – patriotki i wizjonerki. Kobiety niezłomne stały się inspiracją dla Fundacji Dziedzictwa Rzeczypospolitej, twórcy III Koncertu Niepodległości na pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wydarzenie w całości poświęcono czynowi niepodległościowemu kobiet, w tym kobiet walczących w Polskim Podziemiu Niepodległościowym w latach 1939-1953.
W dniu 17 września 2020 roku, w 81. rocznicę agresji sowieckiej Rosji na Polskę oraz w roku 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej i 80. rocznicy Zbrodni Katyńskiej, odbył się III Koncert Niepodległości na placu Marszałka Józefa Piłsudskiego, połączony z promocją płyty Koncert Niepodległości „Niepokorne”.
Kolekcjonerskie wydawnictwo zawiera zarówno repertuar koncertu, jak i pełny tekst historycznej narracji wydarzenia zilustrowany tematycznie powiązanymi grafikami.
Koncert Niepodległości to projekt, który narodził się w Muzeum Powstania Warszawskiego w 2009 roku, a jego twórcami są polsko-kanadyjska wokalistka i kompozytorka Ola Turkiewicz oraz Jacek ”Wiejski” Górski, reżyser, scenarzysta i producent. Obecny, 12 letni, dorobek Koncertu Niepodległości to 34 edycje w Polsce, Australii i Kanadzie, na Litwie i Łotwie.
We wrześniu 2019 w Bazie NATO na Łotwie podczas anglojęzycznej edycji koncertu Polish Independence Concert, żołnierzom dziewięciu narodowości artyści słowem i muzyką ukazali historię Polaków walczących „Za Naszą i Waszą Wolność”. Polskojęzyczna wersja tamtego koncertu zrealizowana została w lipcu 2020 roku a legendarnym polskim niszczycielu ORP Błyskawica i udostępniona w Internecie. W dniach 1-9 września 2020, sfilmowany został V Koncert Niepodległości „Westerplatte” dedykowany 100 rocznicy zaprzysiężenia Polski, a jego premiera internetowa planowana jest na koniec września.
Na dorobek Koncertu Niepodległości składa się 156 kompozycji i aranżacji oraz blisko 20 odrębnych scenariuszy. Projekt tworzy międzynarodowy zespół muzyków sesyjnych, w którego skład weszło przez lata ponad 230 artystów, m.in. z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Armenii.
Inspiracja i tematyka III Koncertu Niepodległości na pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego
III Koncert Niepodległości na pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego w całości poświęcony został czynowi niepodległościowemu kobiet, w tym kobiet walczących w Polskim Podziemiu Niepodległościowym w latach 1939-1953.
Artyści oddali hołd m.in. takim bohaterkom, jak Danuta Siedzikówna „Inka” i Lidia Lwow-Eberle „Lala”, sanitariuszki i łączniczki w oddziale mjr Zygmunta Szendzielarza „Łupaszki”, rozstrzelana w 8-9 miesiącu ciąży przez komunistycznych zbrodniarzy w 1946 roku Helena Motykówna „Dziuńka” czy kpt. Weronika Sebastianowicz „Różyczka”, żołnierz Armii Krajowej i uczestniczka powstania antykomunistycznego na ziemi Nowogródzkiej.
Ukazane zostały też żołnierki Ochotniczej Legii Kobiet walczącej zbrojnie w obronie ojczyzny w latach 1918-1921 oraz lotniczka Janina Lewandowska, jedyna kobieta zamordowana w Katyniu w 1940 roku.
Dalsza narracja koncertu przypomina też takie bohaterki narodowe jak Jadwiga Andegaweńska (królowa Polski), Joanna Żubr (sierżant Armii Księstwa Warszawskiego, uczestniczka wojen napoleońskich i pierwsza kobieta odznaczona krzyżem Virtuti Militari), Emilia Plater (powstaniec listopadowy), Aleksandra Zagórska (organizatorka i komendantka Ochotniczej Legii Kobiet), Jadwiga Piłsudska (lotniczka), gen. Elżbieta Zawacka „Zo” (cichociemna), Wanda Krahelska (wykonawczyni zamachu bombowego na carskiego generał-gubernatora Gieorgija Skałona w 1906 r.) i Krystyna Krahelska (powstaniec warszawski), Irena Sendlerowa (członkini konspiracyjnej „Żegoty”, ratująca żydowskie dzieci z getta) oraz Anna Walentynowicz (działaczka Wolnych Związków Zawodowych).
Przywołana została też pamięć dziesiątek kobiet praktycznie dziś zapomnianych, jak np. Anna Dorota Chrzanowska (obrończyni twierdzy w Trembowli podczas wojny polsko-tureckiej w XVII w.), Helena Grabska (Orlę Lwowskie), Maria Wittekówna (żołnierka POW i szefowa Wojskowej Służby Kobiet), Zofia Rapp (agentka wywiadu Armii Krajowej), Wanda Gertz „Lena” (dowódca kobiecego batalionu AK) oraz Zofia Franio „Doktor” (dowódca Kobiecych Patroli Minerskich).
Oprócz losów tysięcy polskich kobiet czynnie zaangażowanych w walkę o Niepodległą, ukazano niemniej ważną dla zachowania ducha i dziedzictwa narodu, postawę matek, żon i córek, które były ostoją polskiego domu i rodziny.
Muzyka hybrydowa na pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego
W czasie wieloletniej pracy twórcy koncertu Niepodległości wypracowali swój własny styl nazywany muzyką hybrydową. Łączy on w spójną całość dawne pieśni z wieloma nurtami muzyki współczesnej, jak m.in. jazz, rock, muzyka klasyczna i elektroniczna, poezja śpiewana czy techno-house.
III Koncert Niepodległości na placu Marszałka Józefa Piłsudskiego otwiera współczesna kompozycja Dobrawa (1109/2017). Powstała ona do średniowiecznego, łacińskiego, tekstu kronikarza Galla Anonima. Chwilę później, za sprawą pieśni Miał król stary córki dwie (XVII w.), publiczność przenosi się w czasy wojen polsko-tureckich. Z tego okresu pochodzi także stara pieśń ludowo-żołnierska Pożegnanie (XVI- XVII w.). Ukazywana jest też niezwykła rola kultu maryjnego w dziejach Polski i Polaków, co ilustruje pieśń Pod twoją obronę. Opowieści o XIX wieku, okresie wielkich nadziei wiązanych z Napoleonem oraz tragedii powstań narodowych, towarzyszą utwory Chorągiewka (1808), Bywaj dziewczę zdrowa (1830), Biała chorągiewka (1830) oraz elektroniczna kompozycja do wiersza Wincentego Pola Bracia! Rocznica! (1831). Opowieści o latach pierwszej wojny towarzyszą piosenki żołnierskie – Matka (1914) i Hymn pierwszej OLK (Ochotnicza Legia Kobiet, 1918). Zapowiedzią do kolejnych utworów: Kołysanka leśna (1942), Kujawiak akowski z Wileńszczyzny (1944) i Moja mała dziewczynko z AK (1944), będzie z kolei narracja poświęcona żołnierkom Armii Krajowej i Żołnierkom Wyklętym. Przypomniana też jest zapomniana dziś piosenka Trzynastego grudnia (1981), śpiewana przez kobiety internowane w więzieniu na Olszynce Grochowskiej. Koncert Niepodległości kończy kompozycja tytułowa Niepokorne (2017). Na zakończenie tradycyjnie odśpiewane zostają cztery zwrotki Mazurka Dąbrowskiego (1797).
Wirtualna edycja Koncertu Niepodległości na stronach:
www.koncertniepodleglosci.pl
www.fdrp.org.pl
www.spiewnikniepodleglosci.pl
a także na profilu Koncert Niepodległości na portalu Facebook https://www.facebook.com/watch/?v=364219001382953