Publication date
calendar 23 July 2020
Author
calendar Team KIPR

In brief

Drzemiący w Kołach Gospodyń Wiejskich potencjał wyzwala się podczas szkoleń organizowanych przez Stowarzyszenie Otoczenia Przedsiębiorców ProBiznes. O entuzjazmie potrafiącym zapalać pomysłowe mieszkanki wsi opowiada Daniel Nowak.

Drzemiący w Kołach Gospodyń Wiejskich potencjał wyzwala się podczas szkoleń organizowanych przez Stowarzyszenie Otoczenia Przedsiębiorców ProBiznes. O entuzjazmie potrafiącym zapalać pomysłowe mieszkanki wsi opowiada Daniel Nowak.

Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej: Skąd pomysł na spotkania – szkolenia pt. „Rolniczy Handel Detaliczny – aktywizacja Rynkowa dla KGW”?
Daniel Nowak: Połączenie promowania idei przedsiębiorczości z aktywnością Kół Gospodyń Wiejskich jest naturalne; Koła stanowią obecnie małe inkubatory przedsiębiorczości. W ostatnich latach stały się coraz bardziej widoczne dzięki zmianom ustawowym – uzyskaniu osobowości prawnej i możliwości pozyskiwania środków.

Sam pomysł na szkolenia dotyczące Rolniczego Handlu Detalicznego powstał przypadkiem na jednym ze spotkań. Okazało się, że jest duże zainteresowanie tym tematem. Cieszymy się, że udało nam się przejść od pomysłu do realizacji. 

Nasz młoda organizacja współpracuje z wieloma innymi podmiotami z większym doświadczeniem, które wspierają nas merytorycznie. Nasi członkowie mają szeroki wachlarz umiejętności i zainteresowań, dlatego pomysłów jest bardzo dużo.

Także tych w zakresie finansowania. Skąd pozyskać wsparcie swojej działalności?
Obecnie jest bardzo dużo możliwości pozyskiwania środków finansowych dla organizacji pozarządowych. W swojej działalności obserwujemy różne programy grantowe i dotacyjne – mamy bardzo dużo pomysłów i składamy wnioski. Oczywiście jest tego bardzo dużo,  nie zawsze się udaje – w tym roku składaliśmy ich kilka i były bardzo różnorodne, część została rozpatrzona pozytywnie, niektóre negatywnie – to normalne w funkcjonowaniu organizacji pozarządowych. Każdy napisany wniosek, nawet ten rozpatrzony negatywnie, pozwala nam się uczyć, dowiedzieć czegoś nowego. Wyciągamy wnioski, żeby w przyszłości przygotowywać jeszcze lepsze projekty. 

Jakie są wyzwania, z jakimi przyszło Wam mierzyć się w tym roku?
Obecna sytuacja, związana z Covid-19, wymusiła na organizacji przesunięcie realizacji projektu dofinansowanego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Z oczywistych względów nie mogliśmy zrealizować szkoleń z zakresu Rolniczego Handlu Detalicznego w marcu i kwietniu. Dlatego projekt ten jest realizowany od maja do sierpnia.

Uchylmy rąbka tajemnicy i zdradźmy, na co szczególnie powinni zwrócić uwagę wszyscy odpowiedzialni za organizację wydarzeń podobnych do Waszych spotkań – szkoleń.
Przede wszystkim każde spotkanie organizowane przez ProBiznes jest wydarzeniem, które angażuje dużą grupę osób. Przygotowanie do ich prowadzenia jest poprzedzone opracowaniem materiałów pod względem merytorycznym i technicznym.

Najważniejszy jest jasny podział zadań – każdy musi wiedzieć za co konkretnie jest odpowiedzialny. Wbrew pozorom takie szkolenie wymaga dopilnowania wielu szczegółów – sali, nagłośnienia, zapewnienia frekwencji, ustalenia odpowiedniego terminu. Najważniejsza jest praca zespołowa; jeśli w organizacji jest dobry zespół, to poradzi sobie z każdym zadaniem.

A co wciąż stanowi wyzwanie?
Mieliśmy bardzo szerokie plany jeśli chodzi o organizację różnego rodzaju szkoleń, spotkań, działań w terenie, wydarzeń skierowanych do dużej grupy osób. Niestety, w obecnej sytuacji nie chcemy ryzykować i narażać nikogo na niebezpieczeństwo. Covid-19 dał nam wszystkim czas na przemyślenia. Na pewno jest też wskazówką, jak ważna jest obecność w internecie i możliwość przeprowadzania niektórych działań w sposób zdalny. Przystosowanie się do tych zmian będzie na pewno dużym wyzwaniem. 

Z czym po odmrożeniu obostrzeń jako organizacja radzicie sobie najlepiej?
Na pewno widać bardzo duże zainteresowanie projektami, które już realizujemy lub wkrótce zaczniemy realizować. W czasie pandemii mieliśmy czas na przygotowanie strategii działania na kolejne miesiące i teraz możemy ją wdrożyć. Cieszy nas to, że możliwe są już różnego rodzaju spotkania – czy to w gronie członków stowarzyszenia, czy też skierowane na zewnątrz. Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu, spotkania i rozmowy twarzą w twarz. 

Dlaczego warto zasilić Wasz zespół?
Jesteśmy młoda organizacją, która za swój cel stawia sprawne działanie na rzecz przedsiębiorców i ich interesów oraz kształtowanie i promowanie postaw pro-przedsiębiorczych. Nasze działania skupiają się wokół integracji środowiska przedsiębiorców, stworzenia przestrzeni, która umożliwi wymianę doświadczeń i pomysłów, aby wspólnie zmieniać na lepsze otoczenie. Zapraszamy do organizacji wszystkie osoby, które chcą działać na rzecz swojego otoczenia. Kiedy zaczynaliśmy, tworzyliśmy stowarzyszenie w małym gronie, a już teraz nasz skład się powiększył. Widać zainteresowanie i bardzo nas to cieszy. 

Related Publications