Jako Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej przyłączamy się do apelu Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych w sprawie ratowania życia mieszkańców całodobowych placówek. Treść listu wraz z załącznikami znajduje się poniżej:
Szanowny Panie Prezydencie,
Szanowny
Panie Premierze,
W
związku z pandemią COVID-19, wyrażamy bardzo duże zaniepokojenie sytuacją ponad
150 tysięcy osób przebywających w instytucjach stałego pobytu w ramach
pomocy społecznej (m.in. domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia) i opieki
zdrowotnej (m.in. zakłady opiekuńczo-lecznicze, zakłady pielęgnacyjno‑opiekuńcze,
szpitale psychiatryczne). Osoby te są obecnie w sytuacji trudniejszej niż
kiedykolwiek.
Jak
wynika z reportaży m.in. BBC pt. “Ponury kryzys w domach pomocy społecznej w Europie” w
Hiszpanii, Francji i Włoszech umarły już tysiące mieszkańców domów pomocy
społecznej (często 40-50% mieszkańców poszczególnych instytucji) i innych
instytucji całodobowych, a przypadki zaniedbań są porażające (m.in.
porzucenie mieszkańców czy pozbawienie jedzenia).
Jeśli
podobny kryzys nawiedzi Polskę, umrzeć może nawet ⅓ mieszkańców domów
pomocy społecznej, zakładów opiekuńczo-leczniczych i zakładów
pielęgnacyjno-opiekuńczych, a zatem ponad 40 tysięcy osób
z niepełnosprawnościami i seniorów, a pozostałych czekają bardzo
bolesne skutki, zarówno znaczne pogorszenie stanu zdrowia fizycznego (np. na skutek
odleżyn), jak i psychicznego (np. traumy).
Już
teraz media alarmują o co najmniej 13 instytucjach poddanych kwarantannie
i odciętych od świata oraz co najmniej 204 osobach zarażonych
koronawirusem, m.in. w Niedabylu (ponad 90% zarażonych
mieszkańców i personelu), Tomczycach (blisko 70%
zarażonych mieszkańców) Jakubowicach, Koszęcinie (przymusowa ewakuacja wszystkich
mieszkańców), Skarżysku-Kamiennej, Gorzycach, Bochni, Bytomiu (149 osób w kwarantannie), Krakowie, Warszawie (Mokotów, w tym pacjenci wymagający dializ).
Ryzyko
zakażenia koronawirusem i śmierci mieszkańców instytucji całodobowych jest radykalnie
wyższe niż w przypadku innych grup. Do tego dochodzi ryzyko nadużyć
związanych z pozostawaniem w izolacji, zaniedbania, a nawet porzucenia.
Sytuacje te, niezależnie od ryzyka związanego z koronawirusem, mogą w obecnej
sytuacji doprowadzić do zapaści zdrowia i śmierci.
W
sytuacji braku podjęcia natychmiastowych, skoordynowanych i szeroko zakrojonych
działań mieszkańców instytucji całodobowych może czekać masowa tragedia i
kryzys humanitarny niespotykanej skali.
Apelujemy
o niezwłoczne wprowadzenie następujących rozwiązań:
- Powołanie Zespołu Zarządzania Kryzysowego
(ZZK) ds. osób z niepełnosprawnościami przy Pełnomocniku Rządu ds.
Osób Niepełnosprawnych.
- Uszczegółowienie Instrukcji MRPiPS dla
instytucji stałego pobytu oraz świadczenia usług społecznych.
- Zapewnienie ciągłości świadczenia usług osobom
z niepełnosprawnościami i osobom starszym (w tym poprzez wykorzystanie zasobów
Wojsk Obrony Terytorialnej).
- Utworzenie w samorządach bazy osób wymagających
wsparcia i sieci instytucji wspierających.
- Monitorowanie sytuacji
mieszkańców instytucji stałego pobytu oraz osób korzystających z usług
społecznych.
Szczegółowy
Plan proponowanego przez nas działania kryzysowego jest zawarty
jako załącznik nr 1 do niniejszego Listu.
Załączamy
również przetłumaczone Stanowisko i apel Europejskiego Forum
Niepełnosprawności (European Disability Forum) pt. Instytucje stałego pobyt stają się ogniskami zarażeń i nadużyć –
rządy muszą zadziałać natychmiast!
Deklarujemy pełną współpracę przy działaniach zapobiegawczych oraz interwencyjnych i jesteśmy do dyspozycji.
Załącznik nr 1
PLAN DZIAŁANIA
KRYZYSOWEGO
w zakresie osób z niepełnosprawnościami
korzystających z instytucji stałego pobytu i
usług społecznych
w związku z
epidemią COVID-19
Główne działania:
- Powołanie Zespołu Zarządzania Kryzysowego (ZZK)
ds. osób z niepełnosprawnościami przy Pełnomocniku Rządu ds. Osób
Niepełnosprawnych.
- Uszczegółowienie Instrukcji dla instytucji
stałego pobytu oraz świadczenia usług społecznych.
- Zapewnienie ciągłości świadczenia usług osobom z
niepełnosprawnościami i osobom starszym (w tym poprzez wykorzystanie
zasobów WOT).
- Utworzenie w samorządach bazy osób wymagających
wsparcia i sieci instytucji wspierających.
- Monitorowanie sytuacji mieszkańców instytucji
stałego pobytu oraz osób korzystających z usług społecznych.
DZIAŁANIA
SZCZEGÓŁOWE
- Powołanie Zespołu Zarządzania Kryzysowego (ZZK)
ds. osób z niepełnosprawnościami przy Pełnomocniku Rządu ds. Osób
Niepełnosprawnych:
- Monitorowanie
sytuacji w kraju osób z niepełnosprawnościami we wszystkich typach
instytucji stałego pobytu oraz osób korzystających z usług społecznych.
- Ustalanie
sposobów reagowania, w tym ograniczania zagrożenia zakażenia oraz zapewniania
ciągłości świadczenia niezbędnych usług dla zdrowia i życia osób z
niepełnosprawnościami.
- Szybkie działanie
członków ZZK w celu utworzenia z wykorzystaniem przedstawicieli środowiska osób
z niepełnosprawnościami zespołów wojewódzkich.
- Koordynacja prac
zespołów wojewódzkich (zbieranie i analiza informacji).
- Podejmowanie
interwencji w sytuacjach których wojewódzkie zespoły potrzebują wsparcia w
działaniu.
- Współpraca z
innymi służbami na poziomie krajowym.
- Uszczegółowienie Instrukcji przygotowanych przez
MRPiPS dla instytucji stałego pobytu oraz świadczenia usług społecznych:
- dotyczącej
wsparcia osób przebywających w domach pomocy społecznej w związku z
rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2
- dotyczącej
realizacji usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, w tym z
zaburzeniami psychicznymi
- dotyczącej
sposobu organizacji placówek zapewniających schronienie, takich jak:
→ specjalistyczne ośrodki wsparcia dla
ofiar przemocy w rodzinie,
→ domy dla matek z małoletnimi dziećmi i
kobiet w ciąży,
→ ośrodki interwencji kryzysowej,
→ ośrodki wsparcia prowadzące miejsca całodobowego
pobytu,
w szczególności
poprzez:
- Wykorzystanie
standardów MZ funkcjonujących w placówkach medycznych lub dobrych praktyk z
innych placówek.
- Zastosowanie śluz
sanitarnych.
- Wdrożenie
systemów zmianowo-rotacyjnych, z jak najdłuższym okresem zmian (co tydzień, co
2 tygodnie).
- Stałe
przyporządkowanie: pracownik/opiekun – mieszkaniec.
- Obligatoryjne
podawanie posiłków w pokojach i zadbanie o bezpieczny sposób dostarczania
posiłków (lub produktów) do placówek całodobowych, jeśli posiłki nie są przygotowywane na miejscu.
- Ograniczenie
przyjmowania nowych osób, a w razie ich przyjęcia
– stosowanie obowiązkowej kwarantanny.
- Testowanie osób
przyjmowanych oraz będących na kwarantannie, w tym szczególnie personelu.
- Procedury
postępowania i zapewnienia ciągłości wsparcia w sytuacji zakażenia mieszkańca
lub pracownika.
- W sytuacjach
niepozwalających na zapewnianie dotychczasowego wsparcia przyjęcie minimalnych
standardów chroniących godność mieszkańców (np. brak możliwości odmowy zabiegów
higienicznych i wsparcia przy korzystaniu z toalety).
- Zapewnienie ciągłości świadczenia usług osobom
z niepełnosprawnościami (w szczególności
wymagającym stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innych osób w
związku z co najmniej znacznie ograniczoną zdolnością do samodzielnej
egzystencji) i osobom starszym poprzez:
- Wykorzystanie
zasobów Wojsk Obrony Terytorialnej, w tym zapewnienie krótkich szkoleń w
zakresie świadczenia wsparcia i procedur sanitarnych dla żołnierzy WOT.
- Wykorzystanie
osób chętnych spośród nieświadczących pracy
– na przykład fizjoterapeuci, nauczyciele WF, pracownicy OPS, pracownicy
sanatoriów, pracownicy placówek, które są zamknięte (na przykład WTZ, ŚDS,
klubów seniora), pracownicy hoteli, urzędnicy i inne grupy zawodowe.
- Wprowadzenie
szybkiego testowania na obecność koronawirusa osób przebywających w
placówkach/instytucjach całodobowych, w których jest podejrzenie lub wystąpiło
zakażenie koronawirusem wśród pracowników i/lub osób tam przebywających.
- Wyznaczenia
dostawców usług wsparcia (w tym opiekunów, pracowników pomocniczych i
asystentów osobistych) jako „kluczowych pracowników”, którzy powinni
kontynuować pracę oraz zapewnienia im osobistego wyposażenia ochronnego i
instrukcji niezbędnych do zminimalizowania narażenia i rozprzestrzeniania się
infekcji, a także profilaktyczne ich badanie na obecność koronawirusa. Pracownicy powinni mieć
możliwość podróżowania do i z miejsca pracy (zarówno organizacji, jak i domów
klientów). Powinni być również uprawnieni do wsparcia przyznanego innym
kluczowym pracownikom, takim jak opieka nad dziećmi i dostęp do szkoły.
- Pilne zapewnienie
zestawów ochrony osobistej pracownikom i mieszkańcom instytucji oraz
personelowi zapewniającemu wsparcie w lokalnych społecznościach (poza
instytucjami).
- Umożliwienie
pracownikom instytucji pomocy społecznej noclegu poza miejscem
zamieszkania by chronić ich rodziny i zapobiegać transmisji zakażeń do
instytucji (niektóre DPS-y i szpitale już organizują nocleg personelu na swoim
terenie).
- Wprowadzenie w
placówkach medycznych, w których przebywają osoby zakażone bądź z podejrzeniem
zakażenia oraz w miejscach zbiorowej kwarantanny rozwiązań w zakresie
dostępności i ułatwionej komunikacji:
→ przygotowanie i wdrożenie tablic Emergency do ułatwionej komunikacji: tablice
AAC oraz komunikaty słowne na tablicach komunikacyjnych niezbędne w pierwszej
pomocy i opiece szpitalnej dla osób z różnymi trudnościami w komunikowaniu się
oraz osób starszych, niedosłyszących mających problemy ze zrozumieniem personelu
medycznego w maskach.
- Utworzenie w samorządach bazy osób wymagających
wsparcia i sieci instytucji oraz osób gotowych tego wsparcia udzielać:
- Zbieranie w
środowiskach lokalnych (OPS/PCPR), w tym poprzez organizacje pozarządowe,
informacji dotyczących osób wymagających wsparcia (głównie w zakresie
zapewnienia opieki, pomocy żywnościowej) w związku z zaistniałą sytuacją
związaną z epidemią.
- Uruchomienie
lokalnie, na poziomie gmin, całodobowego numeru telefonu gdzie można zgłaszać
zarówno potrzebę wsparcia, jak i chęć niesienia pomocy.
- Utworzenie bazy
zasobów organizacji działających w na rzecz osób starszych i z
niepełnosprawnościami, możliwych do wykorzystania jako interwencyjne miejsca
pobytu i wsparcia (na przykład: WTZ, szkoły) w celu zmniejszenia liczby osób w
instytucjach stałego pobytu.
- Monitorowanie sytuacji mieszkańców instytucji
stałego pobytu oraz osób korzystających z usług społecznych:
- Uruchomienie
ogólnopolskiej, całodobowej infolinii interwencyjnej dla osób przebywających w
instytucjach stałego pobytu i ich rodzin/osób najbliższych. Zbieranie zgłoszeń
i raportowanie, przekazywanie informacji do odpowiednich służb o konieczności
podjęcia interwencji, udzielanie informacji.
- Obligatoryjne,
codzienne monitorowanie i raportowanie liczby osób zmarłych, zarażonych i
poddanych kwarantannie z powodu koronawirusa, które przebywały lub przebywają w
instytucjach stałego pobytu (m.in. DPS, ZOL, ZPO, Szpitale psychiatryczne, OIK,
inne placówki całodobowe) – na poziomie powiatów, województw i kraju.
- Stałe
monitorowanie sytuacji epidemiologicznej i związanej z dostępnością
personelu/zapewnienia opieki w instytucjach pobytu całodobowego (zarówno
instytucjach pomocy społecznej – jak na przykład domy pomocy społecznej, w
instytucjach działających w ramach systemu ochrony zdrowia – zakłady
opiekuńczo-lecznicze, zakłady pielęgnacyjno‑opiekuńcze) oraz w ramach usług
społecznych (usługi opiekuńcze, usługi asystenckie).
- Stałe
monitorowanie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, czy wprowadzane
w instytucjach ograniczenia nie zagrażają zdrowiu fizycznemu (np. powstanie
odleżyn) lub psychicznemu mieszkańców. W tym sprawdzanie i
zagwarantowanie, że mieszkańcy nie są opuszczeni lub wykorzystywani i
zaniedbywani, zaś przymusowe ograniczenia i przymusowe leczenie nie jest
stosowane ani eskalowane podczas tego kryzysu. Mieszkańcy instytucji powinni
mieć dostęp do informacji o swoich prawach i sposobach zgłaszania naruszeń.
- Zagwarantowanie,
możliwości kontaktu z rodzinami i siecią wsparcia poza placówką z
wykorzystaniem własnych urządzeń komunikacyjnych. Nie można zabierać prywatnych
rzeczy, a zwłaszcza telefonów, tabletów czy komputerów (co miało już miejsce w
instytucjach za granicą).
Załącznik nr 2
Stanowisko Europejskiego Forum Niepełnosprawności – European Disability Forum
przetłumaczone przez Stowarzyszenie
Instytut Niezależnego Życia
INSTYTUCJE STAŁEGO POBYTU STAJĄ SIĘ OGNISKAMI ZARAŻEŃ I NADUŻYĆ – RZĄDY MUSZĄ ZADZIAŁAĆ NATYCHMIAST!
Wyrażamy duże zaniepokojenie sytuacją osób z
niepełnosprawnościami mieszkających w instytucjach stałego pobytu. Milion
osób z niepełnosprawnościami żyjących w instytucjach jest teraz w sytuacji
trudniejszej niż kiedykolwiek, narażone są na zwiększone ryzyko zachorowania na
COVID-19, fizyczne i psychologiczne nadużycia związane z izolacją, zaniedbanie,
a nawet porzucenie.
Zagrożenia, na które napotykają osoby żyjące w
instytucjach stałego pobytu to:
- Brak
środków ochrony osobistej dla osób z niepełnosprawnościami i pracowników
instytucji prowadzi do zwiększonego ryzyka infekcji zarówno wśród pracowników,
jak i mieszkańców. Ryzyko to jest spotęgowane typowym dla instytucji
stałego pobytu życiem w grupie.
- Brak
opieki i pozostawianie mieszkańców samych w związku z brakiem personelu, który
nie może pracować gdy jest zarażony lub podlega kwarantannie lub nie może
pracować z powodu lęku o to, że zostanie zarażony.
- Przymusowe
leczenie i przymusowe stosowanie ograniczeń pod pozorem środków zapobiegawczych
- Przymusowe
zamknięcie prowadzące do braku kontaktu ze światem zewnętrznym
– rodziną, przyjaciółmi i innymi osobami.
Raporty pokazują, że to się dzieje już w kilku
krajach:
- W Grecji
szpitale psychiatryczne zamykają osoby w
pokojach pozbawiające je dostępu do
telefonów komórkowych i Internetu. Kontakt z rodziną i przyjaciółmi jest często
zakazany albo możliwy tylko przez jeden telefon, co zwiększa ryzyko zarażenia
COVID-19. Oddziały psychiatryczne zmagają się z brakami w personelu, który nie
przychodzi do pracy z obawy przed zarażeniem.
- We
Włoszech 70 osób zostało zakażonych w instytucji stałego pobytu dla osób z niepełnosprawnością
intelektualną. Kadra zarządzająca przyznała, że mieszkańcy i personel nie
mieli środków ochrony osobistej.
- W Polsce
w jednym z domów pomocy społecznej zarażonych zostało 52 spośród 67 mieszkańców, a także 8
z 14 osób z personelu.
- W
Hiszpanii, prasa ujawniła kilka różnych przypadków, w tym śmierć 43 osób w domu dla seniorów i 12 podejrzanych przypadków w instytucji stałego pobytu w Granadzie.
Wiadomo także, że personel wspierający natychmiast potrzebuje maseczek,
rękawiczek i czepków – są pozostawieni rozwiązaniom „domowym” polegających
nawet na odkażaniu potrzebnych środków ochrony w mikrofalówce.
- W
Niemczech instytucje stałego pobytu pozbawione są środków osobistej ochrony
i środków wspierających zastosowanie działań zapobiegawczych.
Jesteśmy niezwykle zaniepokojeni, że w
niektórych krajach zaprzestano świadczenia usług w społecznościach.
Wzywamy władze do:
- Dołożenia
wszelkich możliwych starań, aby zamknąć instytucje stałego pobytu i psychiatryczne
oraz zapewnić rozwiązania mieszkaniowe oparte na lokalnych społecznościach;
- Sprawdzenia
i zagwarantowania, że mieszkańcy nie są wykorzystywani i zaniedbywani, a
przymusowe odosobnienie, przymusowe ograniczenia i przymusowe leczenie nie
jest stosowane ani eskalowane podczas tego kryzysu;
- Zagwarantowania,
że osoby z niepełnosprawnościami mogą nadal kontaktować się z rodzinami i
siecią wsparcia poza placówką oraz mogą to robić w prywatności i za pośrednictwem
własnych urządzeń komunikacyjnych.
- Wprowadzenia
prewencyjnych, szeroko zakrojonych testów i bardziej rygorystycznych środków
zapobiegawczych dla grup osób z niepełnosprawnościami, które są bardziej
podatne na infekcje – w tym osób mieszkających w instytucjach stałego pobytu.
Środki te powinny obejmować ich sieć wsparcia;
- Zapewnienia
osobom z niepełnosprawnościami równego dostępu do leczenia w instytucjach
stałego pobytu.
- Wyznaczenia
dostawców usług wsparcia (w tym opiekunów, pracowników pomocniczych i
asystentów osobistych) jako „kluczowych pracowników”, którzy powinni
kontynuować pracę oraz zapewnienia im osobistego wyposażenia ochronnego i
instrukcji niezbędnych do zminimalizowania narażenia i rozprzestrzeniania się
infekcji, a także profilaktyczne ich badanie na obecność koronawirusa.
Pracownicy powinni mieć możliwość podróżowania do i z miejsca
pracy (zarówno organizacji, jak i domów klientów). Powinni być również
uprawnieni do wsparcia przyznanego innym kluczowym pracownikom, takim jak
opieka nad dziećmi i dostęp do szkoły;
- Pilnego
zapewnienia zestawów ochrony osobistej pracownikom i osobom z niepełnosprawnościami
mieszkającym w instytucjach stałego pobytu oraz personelowi zapewniającemu
wsparcie w lokalnych społecznościach;
- Upewnienia
się, że instytucje mają środki higieniczne i że wprowadzone są ścisłe zasady
higieny i zapobiegania. Materiały te powinny być również dostępne dla mieszkańców
instytucji i umieszczane w sposób dostępny dla wszystkich;
- Wsparcia
agencji zapewniających wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami w opracowywaniu
planów ciągłości działania w sytuacjach, w których liczba dostępnych
pracowników może zostać zmniejszona. Obejmuje to zmniejszenie biurokratycznych
barier rekrutacyjnych przy jednoczesnym utrzymaniu środków ochronnych, takich
jak sprawdzenie środowiska;
- Inwestowania
w organizacje świadczące usługi wsparcia i upewnienia się, że są one w stanie
sprostać zwiększonym kosztom związanym z aktualnym kryzysem, w tym kosztom
lekarstw, materiałów ochronnych i nadgodzin personelu, w sposób włączający
wszystkich w dotkniętej populacji;
- Przeprowadzania
wizyt i uważnego monitorowania działania placówek opieki instytucjonalnej, w
celu upewnienia się, że mieszkańcy nie są opuszczeni lub narażeni na
niebezpieczeństwo z powodu ograniczonej liczby personelu lub jego braku.
Mieszkańcy instytucji powinni mieć dostęp do informacji o swoich prawach
i sposobach zgłaszania naruszeń.
- Unia
Europejska powinna zapewnić krajom, którym brakuje środków ochrony osobistej
narzędzia i materiały, których potrzebują, aby uniknąć infekcji. Sprzęt ten
powinien być traktowany priorytetowo dla pracowników pierwszej linii, w tym
personelu wspierającego osoby z niepełnosprawnościami.